Hoger komen in Google

|

Hoger komen in Google wil iedereen met een webshop. Maar omdat iedereen dat wil en iedereen er veel energie insteekt moet jij dus nog beter zijn dan de rest. Er is heel veel informatie te vinden over hoger komen op Google op het internet. In dit artikel vind je de basics, als je de basics op orde hebt kan je daarna makkelijk verder. Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in SEO (Search Engine Optimization), dat kun je altijd overwegen maar zelf zou ik eerst de basisprincipes op orde brengen en pas een bedrijf inhuren als je zelf echt niet meer weet wat je kan verbeteren. Tenzij je natuurlijkhet zo druk hebt dat je daar geen tijd voor hebt.

Eerste even even dit..

Gevonden worden op Google: dit betekent dat als je zoekt op de naam of producten van jouw webshop Google jouw Google jou kan vinden. Misschien sta je op pagina 100 maar je bent te vinden.

Advertentie en organisch: als je op Google zoekt naar ‘auto’ kom je waarschijnlijk eerst advertenties tegen, deze herken je door het woord advertentie ervoor. Zij komen hier omdat ze adverteren in ‘Google ads’. Zoek je op ‘rode sokken’ dan zie je waarschijnlijk eerste foto’s van rode sokken van verschillende winkels, zij komen hier door te adverteren in ‘Google shopping’.

Hoe meer organische bezoekers
jouw webshop heeft
hoe meer je verkoopt.

Het kan ook zijn dat er eerste lokale winkels komen op een plattegrond van Nederland, deze websites hebben daar niet voor betaald en komen hier organisch terecht. Alles onder de advertenties en plattegronden zijn daar op een natuurlijke manier (organisch) terecht gekomen. En hier wil jij in ieder geval staan als webshop.

Hoger komen in Google

Dit is een lang artikel, met de onderstaande links kan je gelijk ‘springen’ naar het onderwerp welke jou het meeste interesseert.

hoger komen in Google

Meld je aan bij Google

Google heeft veel verschillende tools om jou te helpen jouw webshop zo goed mogelijk te laten draaien. Of je er nou veel gebruik van gaat maken of niet meld je aan. Je zult ook af en toe een mail krijgen van Google, LEES DEZE MAILS altijd en doe wat Google vraagt. Een Blije Google is een hogere positie. Waar kun je webshop allemaal aanmelden:

  • Google vindt de meeste sites zelf maar het kan nooit kwaad om je webshop aan te melden bij Google.
  • Google Analytics, hier kun je zien hoeveel bezoekers je webshop heeft, en nog veel en veel meer.
  • Google Search, lijkt op analytics maar is toch anders. Hier kun je zien hoe hoog je staat in Google en ook per pagina en op zoekwoorden. Hier heb ik veel gebruik van gemaakt.
  • Google mijn bedrijf, hier kun je locatie en openingstijden en dergelijke inzetten. Eigenlijk niet voor webshops maar daar kun je een beetje creatief mee omgaan. Ik had er ook een winkel naast dus voor mij was het makkelijk.
  • Sitemap, afhankelijk van het soort platform dat je gebruikt kan je ook de sitemap van je webshop aan Google doorgeven.

Zoektermen bepalen

Je hoort mensen vaak zeggen “ik wil hoger in Google komen” maar waar het om gaat is: ‘met welke zoekwoorden wil je hoger komen in Google? ” We willen natuurlijk allemaal op Nr 1 staat met de woorden: mode, kinderkleding of printers (of wat je ook verkoopt). Maar ja daar is maar 1 plek dus dat wordt lastig dus kijk ook naar langere zoektermen. Je hebt 2 soorten zoektermen:

  • Shorttail = 1,2,of 3 woorden (bv: blauwe sokken)
  • Longtail = meer dan 3 woorden (bv: waar koop ik blauwe sokken met stippen?)

Zoektermen vinden

De hamvraag is natuurlijk waar kan je zoektermen vinden? Daar zijn heel erg veel tools en websites voor zoals bijvoorbeeld Wordtracker.com (link). Je zoekt bijvoorbeeld op hoe vaak het woord ‘jurk’ in Nederland wordt gezocht en op Wordtracker zie dat daar per maand ruim 77.000 keer wordt op word gezocht. Maar ze vertellen je ook andere zoektermen met het woord jurk, zo verraste het mij dat ‘Geisha jurk’ meer dan 10.000 keer per maand wordt gezocht. Dat is alweer een leuke niche.

Voor de meeste zoektermen tools ga je op een gegeven moment betalen al kan je vaak gebruik maken van gratis proefweken etc.

Gratis zoektermen opzoeken

Als je gratis zoekwoorden wilt vinden dan kun je de zoekwoordenplanner van Google gebruiken. Dat gaat via Google Ads maar je kan je budget natuurlijk gewoon op 0 zetten en wel zoekwoorden opzoeken. Je kan ook de zoekbalk van Google gebruiken, je vult ‘Jurk’ in de zoekbalk en Google komt al met suggestie. Je kan ook ‘Jurk g…’ invullen en dan zie je ‘jurk geel’ en ‘jurk gebloemd’ etc. Er staan geen aantallen bij maar kan soms leuke idee├źn geven.

Zoektermen gebruiken

Wanneer je jouw zoekwoorden hebt bepaald zul je in je webshop op de juiste manier moeten gebruiken.

Zoektermen homepage webshop

Op de homepage wil je gevonden worden op de algehele omschrijving van je webshop. Enkele woorden is lastig maar dubbele of kleine zinnen is een stuk makkelijker omdat de concurrentiedan minder groot is dus. Je wilt dus niet beginnen met ‘welkom’ maar meer met ‘leuke posters voor de kinderkamer vind je hier’ of ‘kapper Amsterdam’.

Vaak zie je webshops die op de homepage beginnen met:
‘Welkom in mijn webshop’
DOE DIT NIET!

hoger komen in google sokken

Zoektermen producten invoeren

Bij het invoeren van een nieuw product in je webshop kan je geweldige dingen doen om hoger te komen in Google. Bedenk eerst met welke woorden je wilt dat het product wordt gevonden en zorg dat het anders is dan alle andere producten. Google wil het verschil weten tussen je producten. Ook al verkoop je alleen maar blauwe sokken zorg dat ieder product een andere zoekterm heeft:

  • Blauwe sokken voor dames
  • Sokjes blauw
  • Blauwe sokjes met stippen
  • Sok man blauw
  • Vrouwen kniesokken blauw
  • Donkerblauwe sokken
  • Kobaltblauwe sokken
  • Leuke blauwe sokken
  • Mooie blauwe sokken
  • enz

Stel je wilt gevonden worden op ‘Donkerblauwe sokken’ dan zorg je dat de woorden ‘Donkerblauwe sokken’ overal terugkomen, maar dan ook echt overal, maar ook weer niet te veel want dat vindt Google ook niet leuk. Zet de woorden hier neer:

  • Paginatitel
  • URL
  • In de eerste zin van je omschrijving
  • Tussen kop
  • De titels van je foto’s
  • Ergens in de omschrijving
  • Meta-omschrijving, zie hieronder mooi voorbeeld van bol.com
hoger-komen-in-google

Overige zoektermen

Waarschijnlijk hou je zoektermen over en daar kun je dan een blog over schrijven om via een andere weg ook bezoekers in je webshop te krijgen. Ik verkocht carnavalskleding maar met een blog over carnavalsoptochten kreeg ik een hoop extra bezoekers. Het enige wat je hoeft te doen is in je eigen blog een link te plaatsen om mensen naar de carnavalskleding te sturen.

Site technisch op orde

Dit wordt ook wel technische SEO genoemd. Het gaat erom dat je site lekker werkt, de verbindingen met de server snel is, foto’s snel laden en dat je site responsive (werkt op laptop en telefoon) goed werkt. Er zijn verschillende tools om dit mee te controleren. Ik gebruik altijd Google search console > site-vitaliteit > pagespeed insights. Je zal niet de eerste zijn waar de hele website mega traag is omdat er per ongeluk een wel hele grote foto op de homepage staat. Over dit onderwerp kan je ook een heel veel vertellen maar zorg dat je in ieder geval een voldoende scoort.

Stickiness

Oftewel plakkerig, blijven mensen plakken op jouw site? Google is een robot en het enige wat Google wil is dat de zoeker vindt wat hij zoekt. Dus als mensen op goudvissen zoeken en ze komen op een website over konijnen dan zijn ze zo weer weg en dan laat Google die website de volgende keer dat er goudvissen worden gezocht die website niet weer zien. Zorg dat mensen blij zijn, verrast worden als ze op jouw website komen zodat ze wat langer blijven hangen en als het even kan doorklikken naar een andere pagina.

Zie Google als een soort spin met overal tentakels. Zodra een tentakel een link tegen komt volgt Google deze link. Google houdt van zowel interne links (bv vergelijkbare producten plaatsen) als externe links (naar ander websites).

Wat nog veel fijner is zijn links die naar jouw webshop verwijzen. Hier zijn heel veel opties voor maar de meest gangbare zijn toch wel social media als Facebook, Pinterest en Instagram. En maak je niet te druk om het aantal volgers. Als mensen op Pinterest een leuke lamp zoeken dan klikken ze op de foto om te bestellen. Zorg dat jouw zoekwoorden weer terugkomen in jouw posts.

Houd je site up to date

Houd je webshop up to date. Google vindt het fijn als wanneer een website ‘leeft’. Pas regelmatig teksten een klein beetje aan, zorg dat links het doen, post berichten op diverse plekken etc. Zelf had ik een ‘prikbord’ op de homepage waar klanten een berichtje achter konden laten en waar ik zelf ook nieuws postte.

Betrouwbaarheid

Zorg dat je site betrouwbaar is en aan alle wetgeving voldoet. Ook dit wordt gemeten door Google. Je kan onder andere je betrouwbaarheid meten op Moz. Hele nieuwe sites zullen nog niet bekend zijn, geef het een paar maanden.

Reageer & Reviews

Google kijkt ook of je vragen van klanten beantwoordt die binnekomen via Google, Facebook etc. Dus beantwoordt vragen altijd op tijd. Ook reviews vindt Google fijn dus vraag je klanten reviews in te vullen.

Als je dit allemaal hebt gedaan
en ook consequent hebt doorgevoerd
dan komt jouw webshop
zeker hoger in Google.
Succes!


Vorige

Webshop naam

Betaalsysteem Webshop

Volgende