Welk product in je webshop?

|

Welk product ga jij in je webshop verkopen? Het kan zijn dat je al een product hebt dat je gaat verkopen maar er zijn ook heel mensen die graag een webwinkel willen maar nog niet weten wat ze gaan verkopen.

Je kan verschillende producten op verschillende manieren verkopen in je webwinkel

  • Product met eigen voorraad
  • Dropshipping (product bij leverancier op voorraad)
  • Dienst
  • Abonnement voor product of dienst
  • Digitaal product
  • Doorverwijzing naar andere webshop (affiliate)

Wij concentreren ons in dit artikel op een fysiek product met eigen voorraad.
Houd met het kiezen ‘welk product in je webshop’ rekening met de volgende punten:

Welk product in je webwinkel?
9 Tips!

Niche

Als je tegenwoordig wilt onderscheiden en een kans wilt maken om hoog in Google te komen dan kun je het beste kiezen voor een niche. Dus niet ‘sieraden’ maar bijvoorbeeld kettingen voor zwangere dames’. Wees zo specifiek mogelijk maar houd hierbij wel rekening dat er nog genoeg vraag is om genoeg te verdienen. We hebben een heel artikel gewijd aan het vinden van een niche.

Ruimte

Hier ging ik met mijn webwinkel helemaal de mist is. Ik dacht de carnavalskleding past wel in de logeerkamer maar dat werd als snel te klein. En dan komt daar nog een paktafel bij en dan verpakkingsmateriaal. Heb je een garage op de begane grond om te starten dan is dat natuurlijk top. Als je geen ruimte hebt kies dan een product wat niet zoveel ruimte nodig heeft. Een vriend van mij heeft een webwinkel in horloges en kan veel meer omzet draaien dan ik met dezelfde ruimte.

Op is bijbestellen

Vaste klanten die terugkomen naar jouw webwinkel zijn heel fijn. Ik had zelf vaste klanten die elk jaar met carnaval terugkwamen. Maar als je bijvoorbeeld koffie verkoopt dan komen je klanten iedere keer terug als de koffie op is. Dit geld voor levensmiddelen maar ook voor bijvoorbeeld kaarsen en haarfolies.

Consumenten of bedrijven?

Bij het bedenken van een product kan je ook aan bedrijven denken, bijvoorbeeld spullen voor kapperszaken.

Prijs

Een goedlopende webwinkel is lastig voor hele goedkope producten (handling en verzendkosten relatief hoog) maar ook voor hele dure (we gaan liever naar de winkel). In de range tussen de 25 en 250 euro is fijn om te zitten.

Grote bestellingen

Waar ik met mijn carnavalskleding geen rekeningen me had gehouden was het groepseffect. Ik dacht 1 outfit per keer te verkopen maar soms ging een hele groep dames als hetzelfde verkleed en gingen er wel 20 dezelfde kledingstukken in een doos. Top voor de omzet natuurlijk.

Seizoen

Is het product erg seizoensgebonden? Bij mij was dat wel het geval en dat is erg lastig. Er moest extra opslagruimte komen en de in de 2 weken voor carnaval waren er echt extra handen nodig om het voor elkaar te krijgen allemaal. En slapen moest echt worden ingepland.

Handling

Is al het werk om de webshop heen veel werk? Moeten er dingen met de hand gebeuren (sticker plakken). Is het inpakken heel veel werk? Als dat het geval is dan gaat het best goed zolang je alleen bent en een overzichtelijke hoeveelheid bestellingen hebt. Maar zodra je groeit en hulp nodig hebt moet er genoeg marge (genoeg winst per product) zijn om personeel te betalen.

Verzendmateriaal

Is het breekbaar? Is het heel groot? Verzendmateriaal kost geld en dozen zijn best prijzig. Afhankelijk van je product kun je misschien de gebruikte dozen van je leveranciers gebruiken (heel groen maar minder mooi). Verder zijn verzendzakken een stuk voordeliger dan dozen. Het is dus makkelijker en goedkoper een sjaal in te pakken dan kerstballen.

Bekijk ook: webshop groothandel

Vorige

Wat is een niche?

Een webshop beginnen

Volgende

Plaats een reactie